Jag vill genom berättelsen ta dig med på ett äventyr där spanandet efter en gärningsman kombineras med en handling som berör starka känslor.
Jag hoppas att du som är BARN kommer tycka att boken är spännande och att du försöker lista ut vem som är gärningsman.
Kanske kommer du känna igen sig i alla de känslor som Joel upplever, när han tänker på den hemska olyckan och på hur mamma och pappa beter sig som om han är osynlig. Kanske känner du igen dig i känslan av att inte komma först? Kanske har du ett syskon som tar mycket plats och som ger dig en känsla av att inte få ta plats själv? Kanske vet du hur det känns att längta efter någon som är långt borta, såsom Joel länge längtade efter Mikael.
Kanske har du också någon gång funderat på hur det skulle vara att smita ut ur huset sent på natten, för att skapa ditt eget äventyr?
Oavsett, hoppas jag att du tycker om boken och att den väcker många känslor.
Jag hoppas att du som är LÄRARE jobbar med språkutveckling som ett naturligt inslag i din undervisning och att du inser vilken fantastisk läsande förebild du kan vara för dina elever. Läsandet av skönlitteratur har en inklämd plats i terminsplaneringen och jag förstår att det är svårt att göra ett urval som ska passa hela klassen; elever med vitt skilda förkunskaper, olika intressen, olika preferenser vad gäller genrers och med olika lästempon. Jag hoppas att boken erbjuder dig en möjlighet att jobba med flera olika teman och att lärarhandledningen stöttar dig i ditt arbete med boken.
Jag hoppas att du som är FÖRÄLDER vill att ditt barn ska ha läsandet som en naturlig del av livet. Men är du en läsande förebild? När pratade du om böcker med ditt barn senast? När såg ditt barn dig läsa en bok senast? Undersökningar visar att föräldrar ofta läser för yngre barn, men när barnen väl lär sig knäcka läskoden, slutar det gemensamma läsandet hemma. Att läsa tillsammans, att prata om texter, att diskutera sådant som händer och att lära sig sätta ord på sin fantasi, är grundläggande för all språkutveckling. Du kan läsa för ditt barn oavsett om hen är 4,7 eller 11 år. Genom att prata om fiktiva karaktärer och situationer skapar du en trygg förutsättning för barnet att även prata om sådant som händer i verkligheten.
Du som förälder kan, precis som lärare, finna stöd för dina boksamtal i den lärarhandledning som finns för boken. Handledningen ger dig förslag på frågor som du och ditt barn kan prata om, efter varje kapitel, och strukturen med ordförståelse ger dig möjlighet att vidga barnets ordförråd. Du finner handledningen här.
